5 creatieve manieren om je parasol te (laten) betalen

Bij een nieuwe horecazaak komen de parasols vaak op de allerlaatste plaats. Vaak is het budget al overschreden en blijven er geen centen meer over voor de parasols. Jammer, want goede en mooie parasols laten je terras beter draaien. Leer hier hoe je dit anders kan aanpakken.

Trek van in het begin budget uit voor sterke kwaliteitsparasols

Anders kom je in de verleiding om goedkope parasolletjes te kopen. Die zijn meestal bedoeld voor privégebruik bij consumenten thuis. Een professionele horecazaak heeft veel sterker materiaal nodig. Je serveert in je restaurant toch ook geen koffie uit een koffiezet voor thuis?

Reken eens uit hoeveel je parasols je opbrengen


Stel: je terras staat dertig weken uit, van half maart tot eind oktober. Volgens de Misset Horeca Terras Check van augustus 2017 brengt een terras 300 euro op per week en per stoel. Als je zaak zes dagen per week open is, betekent dat 50 euro opbrengst per stoel en per dag. Als je maar een paar terrastips uit dit boek opvolgt, kun je die opbrengst sterk opdrijven:

  • Weerkundigen van het KMI berekenden dat er van maart tot oktober op 53% van de dagen regen valt. Met parasols die je beschermen tegen de regen kun je dus tot 53% vaker klanten ontvangen op je terras.
  • Vierkante parasols overdekken 27% meer oppervlakte dan ronde. Met vierkante parasols bescherm je dus tot 27% meer klanten op je terras.
  • Alleen al de combinatie van deze twee tips laat je terras in theorie tot 80% beter renderen.

Maar laat ons niet overdrijven: stel dat je dankzij de juiste parasols gewoon 1 euro meer verdient per dag en per stoel. Dat is maar 2% meer dan de 50 euro die een terrasstoel gemiddeld opbrengt volgens de Misset Horeca Terras Check. Als je dertig stoelen op je terras hebt, betekent dat 30 euro per dag. Als je zes dagen per week open bent, wordt dat 180 euro per week. Dus op een seizoen van dertig weken spreek je over 5.400 euro. Als je parasols vier jaar meegaan, kom je in totaal uit op 21.600 euro. Voor een terras van dertig stoelen. Heb je veertig stoelen, dan loopt dat op tot 28.800 euro. En voor vijftig stoelen al tot 36.000 euro.

36.000 euro als je de opbrengst verhoogt met maar 1 euro per stoel en per dag. Een mooie winst waarvoor je alleen maar de juiste parasols moet gebruiken. En dan heb je nog maar twee van de 50 parasoltips uit dit boek opgevolgd. Gebruik alle tips en je zet een nog veel beter resultaat neer:

  • Veel horecazaken houden binnen evenveel stoelen vrij als er mensen op het terras zitten. Je weet maar nooit dat het begint te regenen en dat de klanten naar binnen vluchten. Met de juiste parasols is dat niet nodig. Je stoelen binnen kunnen ook renderen.
  • Verlichting in je parasols lokt meer klanten als het donker wordt.
  • Met ingebouwde verwarming krijg je extra klanten op koude dagen.

 

We hoeven binnen geen plaatsen meer vrij te houden

“Later op de avond wordt het fris en donker. Veel klanten zouden dan tussen twee gerechten door naar binnen verhuizen. Chaos. Dankzij de verwarming en de verlichting in onze parasols kunnen onze gasten nu comfortabel buiten blijven. Ook de waterdichte stof zorgt dat mensen niet bij de minste regen naar binnen vluchten. Nu houden we binnen geen plaatsen meer vrij. We laten meer gasten toe en boeken extra omzet op regenachtige dagen en frisse avonden.”

Sommelier Joachim Boudens (driesterrenrestaurant Hertog Jan and Bistro LESS)

Extra parasoltip

Als je parasols 1 € per dag en per stoel meer opbrengen, waarom dan niet je prijzen een heel klein beetje verhogen zodat je 1 € per dag en per stoel meer verdient ? Dan zijn je parasols meteen betaald door een kleine prijsverhoging.

Laat je parasols sponsoren


Op je terras ontvang je veel gasten. Die gasten besteden een budget aan eten en drinken. Dat is wat waard voor je leveranciers. Sommige leveranciers zullen graag een deel van je parasols helpen betalen als je ze reclame laat maken op je parasols.

  • Vraag je grootste leveranciers of ze je willen steunen in de aankoop van je parasols.
  • Laat ze in ruil daarvoor reclame maken op je parasols.
  • Mag er geen reclame op de parasols in je stad? Zet de reclame op de binnenkant. In de meeste steden is dat geen probleem.

Behalve je leveranciers helpt ook de overheid je parasols te financieren. De overheid? Jazeker. Je investering levert namelijk een belastingvoordeel op gedurende de hele afschrijvingsperiode. Je boekhouder kan je vertellen hoeveel.

Betaal je parasols naarmate ze opbrengen


De meeste horeca-uitbaters kopen hun parasols aan. Maar heb je al aan leasing gedacht? Zo moet je je parasols maar betalen naarmate ze je terras beter laten renderen. Ook als je je parasols leaset, krijg je van de overheid een belastingvoordeel. Van een zonnige investering gesproken.

Kies voor de terrasinvestering die je het meeste opbrengt: parasols


Veel horecazaken investeren meer in meubelen dan in parasols. Dat is heel begrijpelijk, want een mooie tafel en een degelijke stoel zijn erg belangrijk. Maar het zijn je parasols die je terras meer laten opbrengen. Of zullen je tafels ervoor zorgen dat je klanten ook in de felle zon op je terras kunnen genieten? Zullen je stoelen je klanten droog houden als het regent? Ik weet het, ik val in herhaling, maar trek genoeg budget uit voor je parasols. Vooral die investering zorgt voor extra omzet op je terras.

Kies de juiste parasol (en je terras loopt vol)

50 parasoltips voor de horeca

Het boek van 'parasoloog' Pierre Christiaens voor de
horecaprofessional die meer uit zijn zaak wil halen.

Pierre Christiaans

"Parasoloog" en auteur

Hoe haal je meer uit je terras? Waarom zorgt de juiste parasol ervoor dat je terras meer opbrengt? En hoe kies je dan die juiste parasol?

In dit boek bundelt ‘parasoloog’ Pierre Christiaens ruim 25 jaar expertise en knowhow met parasols voor horecazaken.

Zijn bedrijf Symo Parasols is de meest bekroonde parasolproducent onder de zon.

Het meest trots is Pierre op de eretitel ‘Maestro dell’Artigianato’ van de stad Rome.

Symo Parasols creëert ook de beroemde Sywawa ‘Sunbelievable Designparasols’.

In 2007 nomineerde Unizo Pierre Christiaens als meest Creatieve Ondernemer.

Dit boek laat je meepro teren van zijn creativiteit én van zijn ondernemerszin.

Want met de juiste parasol haal ook jij meer uit je zaak.